Wil je een auto zakelijk leasen en deze ook privé gebruiken, dan is er sprake van bijtelling. Je gaat namelijk vanaf 500 privékilometers bijtelling betalen. Dit is ontstaan doordat de Nederlandse overheid het privégebruik van een zakelijke leaseauto ziet als onderdeel van het inkomen.
Bijtelling in 2021 voor reguliere auto’s.
Het bedrag dat je aan bijtelling betaalt hangt af van de volgende factoren:
- Cataloguswaarde van de zakelijke leaseauto;
- De CO2-uitstoot van de zakelijke leaseauto;
- De belastingschijf waar jouw salaris in valt.
De bijtelling in 2021 is voor auto’s met een brandstofmotor niet veranderd, dit ligt namelijk nog steeds op 22 procent. Deze bijtelling betaal je zoals hierboven is aangegeven alleen als je meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak. Voor de elektrische auto’s is er wel het een en ander verandert. We nemen een kijkje.
Bijtelling in 2021 voor elektrische auto’s
De overheid wil elektrisch rijden stimuleren. Hierom heeft de elektrische auto een lagere bijtelling. Toch wordt de elektrische auto steeds populairder. Door de populariteit neemt de stimulans af, met als gevolg dat de bijtelling hoger wordt.
Voor 2021 geldt een bijtelling van 12 procent over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde. Over het bedrag wat hierboven zit, betaal je 22 procent. Dit is behoorlijk veranderd vergeleken met 2020, waar je over de eerste 45.000 euro slechts 8 procent bijtelling betaalde en 22 procent op het bedrag hierboven.
Als voorbeeld:
In 2021 zet je een elektrische auto op naam van 50.000 euro. Over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde reken je 12 procent bijtelling. Dit komt neer op 4.800 euro (0,12 x 40.000). Nu blijft er nog 10.000 euro over. Hierover betaal je 22 procent. Dit komt neer op 2.200 euro (0,22 x 10.000). In totaal betaal je dus 7.000 euro aan bijtelling. Val je bijvoorbeeld in het belastingtarief van 37,10 procent, dan betaal je 2.597 euro extra belasting. Je rekent namelijk 37,1 procent van die 7.000 euro. Dit houdt geen rekening met het effect op de heffingskorting.
Meer weten over bijtelling? Bekijk onze blog: “Wat is bijtelling”
Profiteren van de bijtelling van 2020
Mocht je nu een elektrische auto aanschaffen die tussen 1 januari 2017 en 31 december 2020 een tenaamstelling kreeg, dan blijf je profiteren van de lagere bijtelling. Dit geldt ook voor de aanschaf van een elektrische occasion uit die periode. Hierbij krijg je dus niet te maken met de verscherpte bijtellingsregels van 2021.
Het bijtellingstarief blijft 60 maanden verbonden aan het kenteken. Dit komt neer op vijf jaar. Hoeveel maanden de bijtelling nog doorloopt ligt aan de datum van de eerste tenaamstelling. Zijn de 60 maanden voorbij, dan stel je het bijtellingspercentage vast volgens de regels die op dat moment gelden.
Een kijkje in de toekomst
Vanaf 1 januari 2022 gaat de bijtelling weer een stapje omhoog. Er geldt hierbij een bijtellingspercentage van 16 procent over de eerste 40.000 euro. Het resterende bedrag boven de 40.000 euro zit op 22 procent. In 2023 en 2024 blijft de bijtelling gelijk, waarna je in 2025 geen korting meer krijgt op de bijtelling voor volledig elektrische auto’s.
Bekijk ons aanbod aan lease auto’s hier.