Vaak staat u er niet bij stil. Maar om van A naar B te komen met uw auto, zal deze in verschillende versnellingen moeten worden gezet. Bij een groot aantal auto’s doet u dit zelf, maar bij een automaat doet de auto het voor u. Maar waarom werkt een verbrandingsmotor op verschillende versnellingen? De meesten weten wel dat een motor brandstof verbrandt om energie te creëren. Deze energie wordt omgezet om de wielen van de auto te laten draaien. Maar welke rol de versnellingsbak speelt, is voor velen een raadsel. In dit blog geven wij antwoord op de vraag ‘Hoe werkt een versnellingsbak?’. Ook gaan wij dieper in op de schakelen automaat uitleg.
Verschillende soorten versnellingsbakken
Er zijn diverse variaties ontwikkelt op de originele versnellingsbak. Het verschil in versnellingsbak heeft invloed op de rijbeleving en het verbruik van de auto. Wanneer u kennis hebt van de werking van een versnellingsbak, zal dit ook een positief effect hebben op uw rijbeleving en uw brandstofgebruik.
De drie meest voorkomende versnellingsbakken
De handgeschakelde versnellingsbak: Deze bak verwisselt van versnelling met behulp van een versnellingspook. Deze werkt in combinatie met de voetbediende koppeling. De motor en de versnellingsbak worden gelijktijdig van elkaar ontkoppelt om zo de versnellingskeuze mogelijk te maken.
Een standaard geautomatiseerde versnellingsbak: Deze versnellingsbak schakelt de tandwielen zónder gebruik te maken van een voetbediende koppeling, maar door middel van een koppelomvormer. Bij deze variant kunt u zowel volledig automatisch rijden of semi-automatisch. Dat wil zeggen dat u wel gebruik maakt van een versnellingspook, maar niet van de koppeling.
Transmissie met dubbele koppeling: Deze variant is verwant aan twee handgeschakelde versnellingsbakken – één voor oneven en één voor even genummerde versnellingen – in één behuizing die geautomatiseerd zijn en daarmee snel schakelen mogelijk maken. Net zoals de standaard automaat, kan deze variant volledig automatisch of semi-automatisch bediend worden.
Hoe werkt een versnellingsbak?
Iedereen weet dat wanneer u meer gas geeft, u moet opschakelen met de auto. Wanneer u het gas loslaat en afremt zult u op den duur naar beneden moeten schakelen. Maar waarom moet dit? Om dit proces helder te kunnen uitleggen, zullen wij een fiets als voorbeeld gebruiken. De betreffende fiets heeft maar één versnelling. Dit is prettig in een vlakke stad en wanneer u genoegen heeft aan een vaste snelheid. Maar wanneer u maar één versnelling hebt en u moet een heuvel of berg op, dan moet u meer kracht uitoefenen op de pedalen om ze te laten draaien. Als de heuvel te lang of te steil is, zullen wij onvoldoende kracht hebben om die fiets omhoog te krijgen.
Nemen we een fiets mét versnellingen? Dan kunt u de fietsketting op verschillende tandwielen plaatsen. Maar hoe werkt een tandwiel dan? Door de grootte van de voorste en de achterste tandwielen te veranderen, veranderen de overbrengverhoudingen. Hierdoor is er minder kracht nodig om de heuvel op te fietsen. We trappen liever wat vaker, met minder kracht, dan minder vaak met veel inspanning.
En nu de auto…
Wanneer we deze theorie toepassen op een auto, moet u in een lage versnelling rijden om een berg op te kunnen komen. Het doel van de versnellingsbak is het aanpassen van het toerental op de motor aan de verschillende rijomstandigheden. In een lagere versnelling is er meer motorkoppel – toeren – beschikbaar dan in een hogere versnelling. In de tweede versnelling maakt de krukas van de motor meer omwentelingen. Bij het accelereren is de auto sneller op toeren dan bij een hogere versnelling. In het begin is het dus verstandiger om niet in een te hoge versnelling te rijden.
Rijdt u met uw auto op een vlakke weg, dan heeft uw auto minder behoefte aan vermogen en koppel om de zwaartekracht te kunnen overwinnen. De motor hoeft veel minder hard te werken, waardoor schakelen naar een hogere versnelling dus loont.
Bij een fiets kunnen de tandwielen aan de voor- en achterzijde ten opzichte van elkaar worden gewijzigd. Zo is het mogelijk om verschillende overbrengingsverhoudingen te bieden, terwijl de lengte van de ketting is vastgezet. Een overbrengingsverhouding bepaalt het aantal omwentelingen van een krachtbron die nodig zijn om één omwenteling van het aangedreven wiel te creëren. Dit is bij zowel een fiets als een auto hetzelfde principe. De overbrengingsverhouding van een fiets is ongeveer 2:1. Dat betekent dat er twee omwentelingen van de pedalen nodig zijn om één volledige omwenteling van het achterwiel te veroorzaken.
Schakelen automaat uitleg CVT
Maar dan vraagt u zich natuurlijk af hoe een automaat met een CVT motor dan schakelt. Bij een automaat veranderen de overbrengingsverhoudingen continu. Dat betekent dat er geen vaste overbrengingsverhoudingen zijn. Ook zijn er geen tandwielen aanwezig die zorgen voor de overbrenging, maar een rubberen of metalen duwband die over schijven beweegt. Deze schijven variëren in dikte. Als de diameter van de schijven verandert, zorgt dat voor een verandering in overbrengingsverhouding. De schijven worden traploos, dus in een vloeiende beweging, groter en kleiner. Hierdoor voelt u dus geen pauze of hapering die u wel kunt voelen bij een standaard automatische auto.