Autotest Hyundai IONIQ 5
Hyundai heeft met de nieuwe IONIQ 5 een opvallende en iconische auto neergezet. De vormgeving heeft een knipoog naar de oude Hyundai Pony, maar dan in een geavanceerd nieuw jasje en een stuk ruimer. Onlangs heeft onze collega Ron gereden in de Hyundai IONIQ 5 58kWh Lounge uitvoering. Met opzet is gekozen voor de versie met het 58kWh accupakket. We wilden namelijk ervaren of er beperkingen zijn als er lange afstanden worden gereden. De omgevingstemperatuur was nog niet ideaal, want deze testrit is afgelegd op 1 maart. Hieronder lees je meer over de autotest Hyundai IONIQ 5.
Route: Enschede – Almere – Gouda – Den Haag – Enschede (totale afstand 489 km)
Op 1 maart heeft onze EV Specialist Ron de Hyundai IONIQ 5 aan de tand gevoeld met een lange rit door Nederland. Hierbij had hij de beschikking over de meest luxe uitvoering, de Lounge versie. Deze auto is van alle luxe en comfort voorzien en dat maakt het rijden wel heel erg prettig. Met een volle accu vertrokken met de actieradius op 324 kilometer. Op de snelweg richting Gouda gebruik gemaakt van de comfortabele optie “self driving” dit betekent dat alleen de handen nog aan het stuur gehouden moeten worden voor de veiligheid. Met de rijbaanassistentie wisselt de auto zelf van rijstrook als je richting aangeeft dit werkt erg prettig. De auto is voorzien van een dubbel scherm waar voldoende zicht op is. Even wennen is het dat veel functies middels het scherm bedient moeten worden en dat er bijvoorbeeld geen fysieke knoppen zijn voor stoelverwarming/ ventilatie en stuurwielverwarming . Maar de functie voicecontrol werkt erg goed en je kunt de auto spraakopdrachten geven en dat went snel. De stoelen of beter gezegd luxe zetels zitten erg fijn. Het is zelfs mogelijk om de voorstoelen op een mega relaxstand te zetten als de auto stil staat. Dan kun je echt heel comfortabel achterover liggen. Ideaal als je tijdens een lange rit even moet laden bij een snellader. Dit gaat echter zo snel dat je maximaal zo’n 20 minuten achterover kunt liggen (powernap). Deze auto beschikt namelijk over 800 Volt laadtechniek waarmee je 175kW kunt snelladen (de 73kWh versie kan zelfs 233kW snelladen). Dit werkt echt zeer goed en is heel prettig voor langere afstanden. Na ’ca. 275- 300 km kun je dan heerlijk een kwartiertje rusten om vervolgens met 80% SOC weer op pad te kunnen gaan. Tijdens het rusten kun je tevens heerlijk genieten van het mooie geluidssysteem in de auto.
De afstanden naar Almere en Gouda heeft Ron goed af kunnen leggen en nu op weg naar de laatste bestemming in Den Haag. De planning is om voor de laatste afspraak even snel te laden bij FastNed. Omdat er weinig tijd zitten tussen de afspraken is ervoor gekozen om een kwartiertje bij te laden. Hiermee gaan we het waarschijnlijk net niet redden om weer thuis in Enschede te komen, maar de gok was dat er bij de laatste bestemming wel een publieke laadpaal zou zijn om een paar uur te kunnen laden. Door de tijdsdruk en de onbekendheid in Den Haag helaas geen laadpaal gevonden, maar dat mag de pret niet drukken. Op de terugweg nog eventjes 10 minuten aan de snellader bij FastNed en vervolgens voldoende actieradius om weer netjes in Enschede aan te komen. Ook ’s avonds laden is bij FastNed goed te doen, want deze snelladers zijn altijd gesitueerd bij tankstations langs de snelweg.
De rit in de Hyundai IONIQ 5 met 58kWh accupakket is zeer goed bevallen. Door de ultrasnelle 800 Volt laadmogelijkheid is een klein accupakket zeker geen beperking en de luxe van de Lounge uitvoering is wel erg prettig om te hebben. Dit maakt het rijden echt een genot. Wil je zelf de Hyundai IONIQ 5 eens ervaren? Informeer dan naar de mogelijkheden bij AutoLeaseCenter en bel 053-2030150 of mail naar mkb@autoleasecenter.nl. Meer informatie en prijzen vind je via de volgende link: Hyundai IONIQ 5 leasen