Al sinds de aankondiging van zelfrijdende auto’s is hier al kritiek op. De auto’s zouden gevaarlijk zijn. Autodesigners en technologie ontwikkelaars zijn nog tot op de dag van vandaag bezig met het ontwikkelen van deze zelfstandig rijdende auto’s. De auto’s beloven een heleboel te kunnen. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Dat is slechts een voorproefje! Toch zijn er nog een heleboel dingen die deze zelfrijdende auto’s niet kunnen. De beperkingen van deze nieuwste technologieën zijn minstens zo belangrijk als de mogelijkheden. Wist je dat het eerste wat een (semi)autonome auto leert, het lezen van wegmarkeringen is? Bij een onderbroken streep mag de auto van rijbaan wisselen, bij een doorgetrokken streep niet.
Kunstmatige intelligentie
De Britse kunstenaar James Bridle vertrouwt de autonome auto’s ook (nog) niet. Hij besloot dat het tijd was om de zelfrijdende auto in de val te lokken. Hiervoor ontwikkelde hij ‘autonomous trap 001’, een val waarbij hij de grenzen van kennis zonder context illustreert. Dit is een kwestie waar we in de toekomst vaker mee te maken zullen krijgen, gezien de kunstmatige intelligentie de komende jaren alleen maar gaat toenemen.
Tijdens zijn experiment maakt hij een cirkel, met een doorgetrokken streep, aan de binnenkant en een onderbroken streep eromheen. Dit betekent voor de zelfstandig rijdende auto dat hij wel de cirkel ín mag rijden, maar er niet meer uit. En ja, het is een gewone auto die hij in de cirkel rijdt om het te demonstreren. Het zou veel te lang duren voordat hij een échte autonome auto zou vangen.
Stel je eens voor. De toekomst, over een jaar of twintig/dertig. Autonome systemen hebben de wereld compleet overgenomen. En dan is er iemand die een val zoals deze plaatst. Het hele systeem raakt compleet in de war. Wat voor andere dingen zijn er dan we niet te bedenken om kunstmatige intelligentie te saboteren?!
Interview met de kunstenaar
Het Amerikaanse online magazine VICE.com heeft James Bridle geïnterviewd over zijn stunt met de autonome auto.
Waar kijken we naar? Kun je ons kort iets vertellen over Autonomous Trap 001?
James Bridle: “Je kijkt naar een zoutcirkel, een traditionele vorm van bescherming – zowel van binnenuit als van buitenaf – in de praktijk. In dit geval wordt de cirkel gebruikt om een autonoom voertuig te besturen. De zelfrijdende auto vertrouwt op het zicht van de camera en de verwerking van zijn kunstmatige intelligentie om hem te begeleiden op de weg. Door de verwachte vorm van wegmarkering in te zetten – in dit geval de doorgetrokken streep – kunnen we het zichtsysteem van de auto verwarren met het idee dat het omringd is door doorgetrokken strepen. Daardoor kan hij zichzelf insluiten.”
Waarom heb je Autonomous Trap 001 ontworpen? Behalve om een nieuwe technologie belachelijk te maken?
James Bridle: “Het is onderdeel van een werkstuk / onderzoek / schrijven / voor de gek houden om de hedendaagse automatiseringstechnieken te verkennen en te begrijpen. Om deze beter te kunnen gebruiken en in sommige gevallen om ze te kunnen verstoren en ze tegen te werken.
Zelfrijdende auto’s brengen een aantal écht interessante technologieën met zich mee, zoals machine visie en intelligentie, met cruciale sociale kwesties zoals de automatisering. De Autonomous Trap 001 valt in de categorie van verzet. Ik zie niet in waarom taxibestuurders van de toekomst geen witte lijnen gaan krijten in de zijstraten om de zelfrijdende Ubers uit de weg te ruimen.”
Wil je het hele interview lezen met James Bridle? Je kunt hem vinden op de website van VICE.com.