AutoLeaseCenter
06 19 055 620
Zoek
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Reisverslag elektrische auto

Reisverslag elektrische auto

Reisverslag; Elektrische auto en vakantie

Inmiddels al jaren een enthousiaste EV Rijder en dit jaar is het zover! Met de elektrische auto op vakantie en het gaat om een totale rit van 4.300 kilometer (Nederland – Duitsland – Hongarije – Oostenrijk). Hoe zullen wij deze rit ervaren en wat gaan we onderweg tegenkomen naar onze vakantiebestemmingen? Zelf gaan wij op pad met de KIA EV6 77kWh RWD GT-Line.

Voorbereiding

Elektrisch rijden naar de vakantiebestemming is natuurlijk net wat anders dan het rijden met een reguliere brandstofauto. Waarbij tankstations echt overal staan, is het bij elektrisch rijden natuurlijk even puzzelen om de juiste laadstations en rustplekken te selecteren. Maar gelukkig worden we hierbij geholpen door diverse apps welke het navigeren naar de bestemming heel eenvoudig maken. Om de route uit te stippelen hebben we gebruik gemaakt van de app “ABRP” (A Better Route Planner) en hier kun je zelfs je auto selecteren en ook het verbruik van je auto nog aanpassen o.b.v. eigen ervaringen. Vervolgens plant de App je route met daarbij ook de tussenstations. Mocht je bepaalde voorkeuren hebben van laadstation dan kun je dit aangeven. Aangezien KIA Charge een heel interessante samenwerking heeft met IONITY waarbij je kunt snelladen voor 0,29 euro per kWh hebben wij IONITY ingesteld als voorkeursstation. Voordeel van IONITY is ook dat deze HPC laders een laadsnelheid hebben van maximaal 350kWh.  Zouden we hiermee de hele reis kunnen afleggen? Dit komt later aanbod in ons EV Reisverslag.

 

Onze vakantie-auto; KIA EV6 77kWh RWD GT Line

Onze elektrische auto is de in 2021 nieuw geïntroduceerde KIA EV6 en met het grote accupakket van 77kWh beschikt deze auto over een actieradius tot 528 km (WLTP). Op de snelweg met een gemiddelde snelheid van 130 km/h zal dit neerkomen op ruim 400 km in de praktijk. De KIA EV6 77kWh beschikt over een 800V laadsysteem met een maximale laadsnelheid van 240 kWh. Dit betekent van 10 > 80% laden in slechts 18 minuten (!!!). Aangezien we met het gezin op vakantie zijn, hebben we gekozen voor extra bagageruimte in de vorm van een Thule trekhaakkoffer. Hierdoor nagenoeg geen verlies aan actieradius, omdat het de aerodynamica niet of nauwelijks beïnvloed en het levert wel 300 liter extra bagageruimte en wij waren niet de enige met dit idee;)KIA EV6 Vakantie

Heenreis

Alle voorbereiden zijn gedaan en de reis kan beginnen. De afstand naar de eerste vakantiebestemming is 1.325 km. Uiteraard vertrekken we met een 100% geladen accu en onze eerste overnachting is zo’n 750 km rijden. Dit betekent onderweg 2 keer snel laden bij IONITY en dan door naar het overnachtingsadres. Hier kan de auto aan een publieke laadpaal weer volladen tot de volgende ochtend. De volgende dag door naar de eindbestemming in Hongarije (Budapest). Onderweg 2x snelladen en vlak voor de eindbestemming toch maar even bij IONITY langs, omdat we nog geen ervaring hebben met publieke laadpalen in omgeving Budapest en dan is een volle accu wel zo prettig. En dat is maar goed ook, want waar we in Nederland struikelen over de laadpalen is dit in het buitenland nog niet het geval.

KIA EV6 vakantie

 

Ervaringen tijdens de vakantie

Na een zeer voorspoedig verlopen heenreis kan de vakantie beginnen. En ook tijdens de vakantie blijkt het laden allemaal zeer soepel te verlopen. Bij diverse supermarkten staan snelladers waarvan gebruik gemaakt kan worden en op het vakantie adres de auto ook nog maar even aan het gewone stopcontact opgeladen. Na Hongarije is de volgende vakantie bestemming Oostenrijk en hierbij ook het rijden in de bergen ervaren. Bij bergpassen met veel stijging loop het verbruik aardig op, maar het is vervolgens bij dalen erg leuk om te zien dat middels regenereren de accu weer behoorlijk bij laadt en het verbruik uiteindelijk heel normaal uitkomt. Waar we in Nederland inmiddels overal elektrische auto’s zien, is dit in diverse Europese landen nog geen gemeengoed hebben we ervaren. De KIA EV6 was een aardige eyecatcher en diverse EV rijders welke we voornamelijk aantroffen bij de IONITY snelladers waren verrast over de hoge laadsnelheid van deze auto. Bij IONITY hebben we laadsnelheden gehaald tot 234 kWh en veelal was de auto eerder weer op 80%, dan de koffie op was. Wel is het bijzonder om te zien dat diverse EV rijders bij een snellaadstation de auto 90-100% vol willen laden. Juist de laatste 20% duurt heel lang, omdat de laadsnelheid dan heel erg wordt teruggeschroefd (voor bescherming van het accupakket). Het is dus veel efficienter om te laden tot 80% en dan weer verder te rijden.

KIA EV6 Vakantie KIA EV6 Vakantie

Terugreis

De terugreis is vanuit Oostenrijk naar Nederland met een afstand van zo’n 1.050 kilometer. Daarom besloten om de terugreis in 1 dag te doen. Met de ervaringen van de heenweg vertrouwen we erop dat dit comfortabel moet gaan lukken. Met in totaal 3 laadsessies bij IONITY hebben we het bijna gered. Omdat het uiteindelijk wel heel spannend zou worden, toch maar gekozen om een paar minuten bij een snellader te gaan staan voor de laatste 100 km laden en dat geeft toch wel rust. Met nog 30 km actieradius uiteindelijk aangekomen op de eindbestemming; thuis.

 

Samenvatting ervaring elektrisch rijden vakantie

Vooraf lijkt het best spannend om met een elektrische auto op vakantie te gaan. Verhalen over files bij snellaadstations, niet werkende snellaadstations en het verbruik op de snelweg… Maar na onze eerste reis blijkt dit allemaal nogal mee te vallen en zijn wij dit in de praktijk in elk geval niet tegengekomen. En de kosten bij snelladen? Met het KIA Charge IONITY Power abonnement is het wel heel interessant om met een elektrische auto op vakantie te gaan. Op een totale afstand van 4.300 kilometer zijn de laadkosten 210,- euro (192,- euro IONITY en 18,- euro overig). Duurt de reis met een elektrische auto ook langer? Vanuit de praktijkervaring hebben we nu gemerkt dat de reis met een elektrische auto ook niet langer duurt. Elke 280-300 kilometer even een korte stop en dan weer verder. De reis lijkt zelfs sneller te verlopen, omdat er voor vaste stops gekozen moet gaan worden voor het laden. Elke keer is er een tussendoel en dat maakt het rijden heel comfortabel en ontspannen. Vanuit de opgedane ervaring gaan we volgend jaar zeker weer met de elektrische auto op vakantie.

Ron Molendijk
Mobiliteitsadviseur & EV Expert

AutoLeaseCenter

Lease auto's

Overig