Actieradius versus laadsnelheid
Bij de keuze voor een elektrische auto is veelal de eerste vraag hoe groot de actieradius van de auto is. De actieradius geeft de afstand weer welke een elektrische auto kan afleggen met een volgeladen accu. Maar is de actieradius daadwerkelijk het belangrijkste kengetal van een elektrische auto? Onze EV specialist Ron Molendijk zal in deze blog dieper ingaan op de belangrijkste aspecten van een elektrische auto.
Actieradius elektrische auto
De actieradius van een elektrische auto wordt bepaald door de bruikbare accucapaciteit uitgedrukt in kWh in combinatie met het gemiddeld verbruik van de betreffende elektrische auto. Een elektrische auto met een goede CW waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) en een licht gewicht is uiteraard zuiniger dan een zwaardere (bijv. ). Tevens is de grootte van de velgen bepalend voor de actieradius. Hoe groter de velgen (en breder de banden) hoe lager de actieradius is. Optisch zijn grote velgen uiteraard fraai, maar let wel op de nadelige aspecten voor de actieradius. Ook wordt de actieradius beïnvloed door de weersomstandigheden. De meest ideale temperatuur ligt rond de 21 graden. Bij lagere temperaturen daalt de actieradius. Ook al het warm is kan dit ook weer negatieve gevolgen hebben voor de accucapaciteit op de langere termijn.
Uiteraard is de actieradius een belangrijk kengetal van een elektrische auto. Maar minstens zo belangrijk is de laadsnelheid. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in AC laden (wisselstroom) en DC laden (gelijkstroom). In onze blog AC en DC laden hebben we dit verder toegelicht.
AC Laden
Kort samengevat bestaan er 3 soorten AC laden, namelijk 1-Fase, 2-Fase en 3-Fase. Bij 1 Fase laden wordt er 3,6 kW per uur geladen en bij 3 Fase maar liefst 11 kW per uur (bij een normale thuis aansluiting en bij de meeste publieke laadpalen). Als je de auto voor een periode van 1,5 uur laadt, dan scheelt het enorm of je een 1 Fase (5,4 kW bijgeladen) of 3 Fase lader (16,5 kW bijgeladen) hebt. Tegenwoordig zijn steeds meer elektrische auto’s voorzien van een 3 Fase lader. Dit betekent dat je de auto’s nachts weer volledig vol kunt laden. Bij een 1 Fase lader kan dit bij sommige auto’s meer dan 25 uur duren.
DC Laden
Met DC laden wordt het snelladen van de auto bedoelt. Dit is van cruciaal belang voor langere ritten (naar het buitenland). Snelladen kan momenteel met een snelheid tot 350 kW (Porsche Taycan), hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste 800 Volt techniek. In een meer betaalbaar segment zitten de KIA EV6 en Hyundai IONIQ 5 welke met 800 Volt laadtechniek tot 240 kW kunnen snelladen. De meeste overige modellen beschikken over een 400 Volt systeem en kunnen snelladen tussen de 75kW en 150kW. Bij het snelladen is ook de vorm van de laadcurve belangrijk. Sommige merken bouwen de laadsnelheden snel af als 50% van de SOC (State of Charge/ hoe vol is de accu) is bereikt. Dan profiteer je minder lang van de maximale laadsnelheid. Bij bijvoorbeeld de KIA EV6 77kWh en de Hyundai IONIQ 5 73kWh is de laadsnelheid tot 55% SOC 240kW en daarna wordt het tot ca. 75% SOC afgebouwd naar een respectabele 160 kW. Bij deze modellen is de laadsnelheid van 10 tot 80% slechts 18 minuten als de snellader de maximale laadsnelheden ondersteund.
Actieradius versus snelladen; samengevat.
In de praktijk betekent dit dat de laadsnelheid nog belangrijker is dan de actieradius. Op lange afstanden kun je met een auto met een kleiner accupakket en hoge laadsnelheid waarschijnlijk nog eerder op de eindbestemming zijn dan een auto met een groot accupakket zonder goede snellaadmogelijkheden. Hieronder een voorbeeld van een rit van 1.315 km van Enschede (NL) naar Budapest (H) via routenavigatie ABRP (A Better Route Planner).
Merk/ Type | Rijden | Laden | Totaal |
KIA EV6 77kWh | 10:49 uur rijden | 1:56 uur laden (6x) | 12:45 uur totaal |
Jaguar I Pace 90kWh | 11:02 uur rijden | 4:37 uur laden (8x) | 15:39 uur totaal |
KIA EV6 58Kwh | 11:15 uur rijden | 2:36 uur laden (10x) | 13:51 uur totaal |
De auto met de grootste accucapaciteit (Jaguar I Pace) is het langste onderweg. Dit wordt veroorzaakt door vooral de minder hoge laadsnelheid van deze auto ten opzichte van de KIA EV6. Opvallend bij de KIA EV6 is dat de versie met de kleine accu slechts 1 uur langer onderweg is. Eindconclusie is dat de laadsnelheid veel bepalender is voor de optimale prestaties van de auto dan de actieradius. Let bij de keuze voor een elektrische auto vooral ook op de laadsnelheden van de auto en staar je niet blind op de actieradius.
Wil je meer informatie over elektrisch rijden of over technische eigenschappen van elektrische auto’s? Neem dan contact op met één van de EV Specialisten van AutoLeaseCenter, bel o53-2030150 of vul het contactformulier in.