Verschil tussen 800 Volt en 400 Volt snelladen
Bij elektrische auto’s willen we graag zo snel mogelijk kunnen laden. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen AC en DC laden. De verschillen tussen deze twee laadmogelijkheden hebben wij al uitgelegd in onze blog verschil tussen AC en DC laden. Nu willen we graag het verschil tussen 800 Volt en 400 Volt snelladen uitleggen.
800 Volt en 400 Volt snelladen
DC laden betreft laden met gelijkstroom en dit wordt ook wel snelladen genoemd. In Europa hebben wij diverse snellaadstations zoals: Tesla Superchargers, Shell Charge, Fastned en IONITY. De meeste elektrische auto’s laden momenteel met 400 Volt snellaadtechniek. Echter hebben we sinds enkele jaren ook elektrische auto’s welke zijn uitgerust met het meer geavanceerde 800 Volt laadtechniek. Bij 400 Volt superchargen wordt de auto opgeladen met een spanning van 400 Volt. Dit is dezelfde spanning welke wordt gebruikt in apparaten welke op krachtstroom werken. Dit maakt het opladen van een elektrische auto relatief eenvoudig en toegankelijk, aangezien er al veel infrastructuur beschikbaar is voor dit soort laadpunten.
800 Volt superchargen is een relatief nieuwe technologie welke momenteel in ontwikkeling is., De auto wordt opgeladen met een spanning van 800 Volt. Dit is dubbel zo hoog als bij 400 Volt superchargen. Hierdoor kan de auto sneller opladen en zijn hogere laadsnelheden te bereiken, momenteel maximaal tot 350kW. Met deze laadsnelheden is een auto binnen 15-20 minuten alweer voor 80% geladen. Het verschil tussen 800 Volt en 400 Volt snelladen komt dus vooral tot uiting in de laadsnelheid. Een ander voordeel is dat het ook minder belastend is voor de batterij, omdat de oplaadstroom lager is bij een hoger voltage.
Echter, om 800 Volt superchargen te gebruiken, is speciale infrastructuur vereist en dit betekent dat er momenteel nog maar een beperkt aantal 800 Volt laadstations beschikbaar zijn. Dit aantal wordt overigens wel snel uitgebreid. Een belangrijk netwerk hierin is IONITY en zij plaatsen in Europa snellaadstations met 800 Volt en 350kW snelladers. Het IONITY netwerk is ontwikkeld door de samenwerking van verschillende autofabrikanten (waaronder Kia en Hyundai) en energiebedrijven. Op dit moment zijn er ook nog maar enkele modellen welke werken met 800 Volt snelladen en dit zijn onder andere de Porsche Taycan, Audi e-Tron GT, Hyundai IONIQ 5 en 6 en de KIA EV6. Naar verwachting zal dit snel verder uitgebreid worden, zodat over enkele jaren het meerendeel van de nieuwe elektrische auto beschikt over 800 Volt snelladen.
Met de introductie van 800 Volt snelladen bij Hyundai en KIA wordt deze nieuwe technologie inmiddels toegepast in het middensegment van elektrische auto’s en hiermee toegankelijk voor een breder publiek.
Wil je meer informatie over elektrisch rijden, neem dan gerust contact op met één van de EV Specialisten van AutoLeaseCenter, bel 053-2030150 of vul het contactformulier in.