U hebt uw lease auto inmiddels een tijdje voor de deur staan. Inmiddels heeft hij u voorzien van vele kilometers door Nederland en misschien ook wel het buitenland. Van uw leasemaatschappij hebt u een auto onderhoudsplan gekregen bij de levering van uw auto, misschien hebt u deze wel samen met uw leasemaatschappij gemaakt of besproken. Uit dit auto onderhoudsplan blijkt dat het tijd is dat uw auto naar de garage gaat voor een beurt. Maar wat is het verschil grote en kleine beurt? Bent u daar al van op de hoogte? Hebt u met een lease auto te maken met onderhoudskosten en wat zijn onderhoudskosten dan? In dit blog geven wij antwoord op deze vragen, vertellen wij wat de gemiddelde onderhoudskosten auto zijn en leert u alles over reparatie en onderhoud.
Wat zijn onderhoudskosten?
Wanneer u een auto leaset, hebt u eigenlijk niet te maken met onderhoudskosten. Bij een leaseauto zitten deze kosten namelijk inbegrepen. Op dat moment betaalt u een vast bedrag per maand voor de auto, reparatie en onderhoud, pechhulp en verzekering. Het enige wat u nog extra dient te betalen is uw brandstofverbruik.
Hebt u geen leaseauto? Dan hebt u wel degelijk te maken met onderhoudskosten. De vraag ‘Wat zijn onderhoudskosten?’ zal u dan niet onbekend voorkomen. De kosten van een auto zijn onder te verdelen in variabele en vaste onderhoudskosten.
Variabele kosten: Kosten die afhankelijk zijn van de leeftijd van de auto en het aantal kilometers wat hiermee gereden wordt. Ook de autobelasting valt onder variabele kosten omdat deze per auto verschillend zijn. Denk hierbij aan reparatie en onderhoud, servicebeurten en nieuwe banden.
Vaste kosten: Kosten die ongeacht het type auto altijd nagenoeg hetzelfde zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de prijzen van de wasstraat. Of u nu met een Renault Clio door de wasstraat gaat, of met een Tesla Model S, in beide gevallen zullen de prijzen hetzelfde zijn. Dit geldt ook voor de aanschaf van poetsmiddelen en het hebben van een lidmaatschap bij een hulpdienst.
Gemiddelde onderhoudskosten auto
De gemiddelde onderhoudskosten auto is erg afhankelijk van het type auto waar u in rijdt. Ook zijn de kosten van bijvoorbeeld brandstof erg afhankelijk van uw gebruik en rijstijl. Met het ‘nieuwe rijden’ kunt u al zo’n 10% brandstof besparen ten opzichte van het ‘oude rijden’. Het ‘nieuwe rijden’ stimuleert automobilisten om over te gaan tot een energie-efficiënter rij-en reisgedrag door slimmer te rijden en te rijzen. Benieuwd hoe het ‘nieuwe rijden’ in zijn werk gaat? Bezoek de betreffende pagina. De gemiddelde onderhoudskosten auto zijn dus erg afhankelijk van uw auto en uw rijstijl. Daarom is hier geen concreet antwoord op te geven.
Tip: Tanken is het voordeligst bij prijsvechters, bij onbemande en ‘witte’ pompen, langs B-wegen en binnen de bebouwde kom.
Verschil grote en kleine beurt
Vaak wordt de APK en een kleine beurt tegelijk ingepland. Daardoor weten veel mensen niet dat een kleine beurt bestaat. Dit is de reden dat veel mensen het verschil grote en kleine beurt niet kennen. Hieronder leggen we kort de verschillen tussen beide beurten uit.
Kleine beurt
Een kleine beurt is niet verplicht. Daarnaast verschilt het ook per auto wat er tijdens een kleine beurt vervangen of onderhouden wordt. Het wordt aangeraden om de kleine beurt eens per jaar in te plannen, of per 20.000 kilometer. De specificaties van de kleine beurt zijn te vinden in uw auto onderhoudsplan. Tijdens de kleine beurt worden er ongeveer 20 punten gecontroleerd. Denk hierbij aan uw lampen, bandenspanning en ruitenwissers. Veel nieuwere auto’s worden ingepland op basis van uw rijgedrag. Ook het vervangen van de (motor)olie en de (motor)oliefilter zitten vaak standaard in de kleine beurt. Evenals de controle op cruciale onderdelen en vloeistoffen als remmen, banden, ruitenwissers, remvloeistof en uitlaat.
Grote beurt
De grote beurt is een uitbreiding op de kleine beurt. Hierbij worden zeker 80 cruciale punten van uw auto gecontroleerd. Doordat er zo uitgebreid wordt gekeken naar uw auto, filters en boogjes worden vervangen en de olie wordt ververst, kunt u onaangename en dure verrassingen voorkomen.
Reparatie en onderhoud
Wanneer u naar de garage gaat met uw auto, is het aan te bevelen om vooraf goede en duidelijke afspraken te maken met de garage over mogelijke reparatie. Leg dit altijd schriftelijk vast en spreek een indicatie van de tijd en prijs af voordat de garage met uw auto aan de slag gaat. Het is aan te raden om voor reparatie en onderhoud ten aller tijden naar uw eigen garage terug te gaan. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk. Maar u kunt wel altijd contact opnemen met uw eigen garage. Het is ook mogelijk dat uw leasemaatschappij een garage prefereert. In dat geval dient u hier naar te luisteren, gezien u de auto in ‘bruikleen’ hebt van de leasemaatschappij.
Dreigen de kosten hoger te worden dan vooraf is afgesproken? Dan dient de garage hier altijd uw toestemming voor te vragen. Gebeurd dit niet en krijgt u een hogere rekening? Dan kunt u hier altijd bezwaar tegen maken.
Duurt een reparatie langer dan afgesproken en ondervindt u hinder van het ontbreken van uw auto? Dan hebt u recht op een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.
Conclusie
Het is belangrijk om uw auto met enige regelmaat te laten controleren door de garage. Dit kan bijvoorbeeld door de grote of kleine beurt uit te laten voeren. Deze beurten helpen met het voorkomen van grotere problemen. Reparatie en onderhoud zijn dus erg belangrijk. Wanneer u een leaseauto rijdt, zitten deze kosten vaak inbegrepen in het maandbedrag dat u betaald. Bij een eigen auto dient u deze kosten zelf te betalen.