ENSCHEDE – Terwijl de puur elektrische auto nog aan zijn opmars moet beginnen, wordt hij door sommigen al weer afgeschreven. De enige écht groene auto is immers de batterijauto op waterstof. Bijna 100 rijden er nu in Nederland. Ook een in Twente?
Vind hem maar eens, die waterstofauto. Kijk uit naar een Toyota of een Hyundai. Andere fabrikanten hebben er nog geen op de markt in Nederland. Van de Toyota Mirai rijden inmiddels 12 exemplaren rond, van de Hyundai Nexo 28. De Nexo is de opvolger van de ix35 Fuel Cell, waarvan er in Nederland in voorgaande jaren enkele tientallen zijn verkocht. Alles bij elkaar dus iets minder dan 100. Daarvan zal er toch wel eentje uit Twente komen?
Oproep
De oproep op Twitter ‘Wie uit Twente rijdt op waterstof en wil daarover praten?’, klinkt als een poging een gênant onderwerp uit de taboesfeer te halen. Het levert dan ook weinig op. Althans, geen namen van waterstofautobezitters. Wel de opmerking dat de kans om een waterstofauto in deze regio tegen te komen, gering is. Simpelweg omdat er geen tankstation in Twente is. Voor brandstof zal in Arnhem getankt moeten worden.
Dan meldt Rob Baas zich. Hij doet mee aan de Waterstof Challenge, een soort prestatierit van waterstofauto’s door Europa. Hij biedt een plekje aan in de Hyundai Nexo, waarmee hij alle Nederlandse provincies wil aandoen. Dus ook Overijssel. Hij wil wel via Enschede rijden, want dan kan hij daarna doorrijden naar Osnabrück. Om te tanken.
In Duitsland zijn ze namelijk al wat verder met de waterstoftankstations. Terwijl Nederland niet verder komt dan 3, zijn ze bij de Oosterburen van plan nog dit jaar de 100e tanklocatie te openen. In 2023 moeten het er al 400 zijn. Overigens zijn er ook in Nederland plannen het aantal waterstoftankstations uit te breiden, tot een stuk of 20 in 2021.
Interesse
Da’s mooi. Maar dan het slechte nieuws: pas in 2025 is de eerste voorzien in Twente. Het weerhoudt Ron Molendijk, eigenaar van AutoLeaseCenter in Enschede, er niet van toch een Nexo aan te bieden op zijn website. „We hebben er vorig jaar een aantal besteld en we verwachten dat ze eind van het jaar binnenkomen”, zegt Molendijk. „Die worden landelijk bij onze klanten weggezet. We merken dat de meeste interesse komt van mensen die in een straal van 30 tot 40 kilometer wonen rond een waterstoftankstation. Maar omdat die er in Twente nog niet is, hebben we hier ook nog geen leasecontract afgesloten.”
Het is, simpel gezegd, het kip-eiverhaal. „Als de vraag niet zo groot is, heeft het ook niet zo veel zin daar grote capaciteit voor te regelen”, zegt Marc Belinfante van Hyundai Nederland. „We hebben 7 à 8 dealers voor waterstofauto’s aangewezen en die zijn gesitueerd in de buurt van een waterstoftankstation. In regio’s waar die stations er nog niet zijn, hebben we ook geen dealers die deze auto’s verkopen.”
Bij Toyota is dat niet anders. „Er rijdt in Twente nog niemand in een Toyota Mirai”, zegt Guido Roozekrans van Toyota Nederland. „Nu zijn het nog vooral ministeries, energiemaatschappijen en bedrijven die rijden met een waterstofauto. Vooral omdat ze er inhoudelijk mee bezig zijn. Hij staat in Twente ook nog niet in de showroom. We verkopen er immers ook maar een handjevol per jaar. We zitten in de voorfase van de invoering van deze brandstof in Nederland.”
Elektrische auto
Rob Baas en Harrie Lamers geloven helemaal in waterstof. De ondernemers rijden op de dag van de Waterstof Challenge met een Hyundai Nexo over de A1 richting Enschede. „Hij rijdt eigenlijk net als een elektrische auto”, zegt Lamers, die achter het stuur zit. Een waterstofauto is dan ook een elektrische auto, maar dan voorzien van een brandstofcel, die waterstof omzet in energie.
De middenconsole van de Nexo oogt imposant, maar dat is vooral omdat alle traditionele knopjes en toetsen er in zijn geplaatst, zodat op het dashboard ruimte is voor drie beeldschermen. „Kijk”, zegt Baas terwijl hij naar een schermpje wijst waarop in kleurtjes groene en rode stroompatronen te zien zijn. „Hier zie je hoe er energie wordt gevraagd wanneer je ‘gas’ geeft. En hoe er energie wordt teruggeleverd wanneer je remt.”
Baas en Lamers zijn op weg naar de Auke Vleerstraat in Enschede, waar verrassend genoeg wel degelijk een puur Twentse waterstofauto staat. Wanneer de Nexo Bathmen passeert, verspringt op het scherm de melding van het dichtstbijzijnde tankstation – vooralsnog geen overbodige luxe, zo’n waarschuwing. De Hyundai zegt dat het beste in Münster getankt kan worden. Wat vanaf Bathmen overigens twijfelachtig is, aangezien er ook in Arnhem een waterstoftankstation is.
Tankstation
Een tankstation is wel het laatste waar de bouwers van de waterstofauto aan de Auke Vleerstraat zich druk over maken. De auto is de Aurora 2 van het Green Team Twente (GTT), dat bestaat uit 21 studenten van de Universiteit Twente. Het GTT bouwt elk jaar een waterstofauto, die zo zuinig mogelijk moet rijden. Begin juli doet het team voor de achtste keer mee aan de Shell Eco-marathon in Engeland.
„Dat is onze tank”, wijst student Remco aan in de ontwerp- en bouwruimte aan de Auke Vleerstraat. De tank ziet eruit als een klein formaat brandblusser. Veel meer is ook niet nodig, aangezien het de bedoeling is meer dan 900 kilometer te rijden op één liter waterstof. Dat kan door het wagentje zo licht mogelijk te maken en alle mogelijke wrijving te reduceren. Hoewel uitkomend in de Urban Conceptklasse – met onder meer verplicht twee deuren en een ruitenwisser – ziet de Aurora 2 er niet uit als een vervoermiddel dat de keuring van Rijksdienst voor het Wegverkeer zou passeren. „Hij mag inderdaad de weg niet op”, zegt Gidde Tuitert, die het marketingteam van het GTT aanvoert.
Filmen en foto’s maken
Wanneer de Nexo van Baas en Lamers de parkeerplaats aan de Auke Vleerstraat opdraait, stroomt de werkruimte van het GTT leeg. Binnen de kortste keren staan er allemaal studenten onder de motorkap te gluren. En Baas en Lamers staan bij de Aurora 2. Smartphones filmen en maken foto’s. „We hebben ook al eens in een Hyundai Nexo gereden”, zeggen Yvette Stam en Sanne van der Molen van het GTT-marketingteam. Daar waren duidelijk niet alle GTT-leden bij.
Een échte waterstofauto in Twente, het blijkt een bezienswaardigheid. Maar dat gaat onherroepelijk veranderen, zeggen zowel Baas en Lamers als de Twentse studenten. „Waterstof is het definitieve antwoord op fossiele brandstoffen en de tekortkomingen van puur elektrisch rijden: geen uitstoot van vervuilende gassen en snel tanken”, zegt Tuitert. Wanneer de Nexo wegrijdt blijft er wat vloeistof achter op de parkeerplaats. Dat is wat er aan ‘afval’ uit de auto komt: een plasje water.
Grijze, blauwe en groene waterstof
Hoe groen de waterstofauto is, hangt af van hoe de brandstof gemaakt is. Er kan waterstof gemaakt worden uit aardgas, waarbij CO2 ontstaat. Dat wordt ‘grijze’ waterstof genoemd. Vang je de CO2 af, dan is het ‘blauw’ waterstof en maak je waterstof met wind- of zonne-energie, dan is het groene waterstof.
De beschikbaarheid van groene waterstof is nog beperkt. Maar ook dat gaat veranderen. Koning Willem-Alexander opent woensdagochtend 26 juni een groene waterstofinstallatie van Gasunie in Veendam. Deze waterstofinstallatie zet 1 Megawatt duurzame stroom om in groene waterstof. Het is de eerste installatie die dit proces op serieuze schaal kan toepassen.
Bij AutoLeaseCenter kunt u de Hyundai Nexo leasen al vanaf €899 per maand!
Bron: Tubantia