AC en DC, niet de muziekband, wel de twee verschillende oplaadmogelijkheden voor een elektrische auto. Een elektrische auto heeft namelijk ook twee soorten ‘brandstoffen’. De twee brandstoffen zijn wisselstroom, ook wel AC genoemd en gelijkstroom, ook wel DC genoemd. In dit blogartikel leggen we het verschil tussen AC en DC laden uit, voor iedere (potentiele) eigenaar van een elektrische auto gunstig om te weten.

Wat is AC en DC?

De stroom vanuit het elektriciteitsnet is altijd AC, maar de accu van een elektrische auto kan alleen DC opslaan. Dit is de reden waarom de meeste elektronische apparaten een converter ingebouwd hebben. Deze converter zet de stroom om van AC naar DC, zodat de accu de stroom kan opslaan. Dit geldt dus niet alleen voor een elektrische auto, maar denk bijvoorbeeld ook aan een smartphone, tablet of een ander elektronisch apparaat.

AC en DC

AC-laden (thuis)

Een converter is ingebouwd in een elektrische auto. Het wordt de ‘geïntegreerde lader’ genoemd. Een chique woord voor converter. In de auto wordt tijdens het laden de stroom omgezet van AC naar DC. Deze stroom wordt vervolgens geleid naar de accu van de auto. AC-laden is de meest voorkomende laadmethode van dit moment. Deze vorm wordt vooral gebruik bij het opladen thuis.

DC-laden (snellader)

Zoals hiervoor is gezegd, komt stroom van het elektriciteitsnet altijd in AC. Waar bij AC-laden de converter in de auto de stroom omzet, zit bij DC-laden de converter al in de lader zelf. Dit betekent dat de stroom al in de lader is omgezet. Hierdoor kan de stroom rechtstreeks naar de accu van de auto geleid worden. De converter van de auto is hierom niet nodig. Dit is een snelle manier van opladen, oftewel: snelladen. Vaak zien we deze vorm terug langs de snelwegen. Denk bijvoorbeeld aan Tesla Supercharger.

AC DC

In de praktijk

Het aantal laadpalen in Nederland stijgt in een hoog tempo. De meeste oplaadpunten zijn op basis van AC-laden, dit gaat met een laadsnelheid van maximaal 22kW (bij thuisladers met 3 Fase aansluiting veel maximaal 11kW en 1 Fase 3,6 kW). DC-laders of zoals we net noemden Tesla Superchargers, spotten we vaker langs snelwegen of bij grote hotels. Deze oplaadpunten maken het mogelijk om in een korte tijd meer op te laden.

Een voorbeeld:

De Volkswagen ID.4 Pro Performance. Deze auto heeft een actieradius van 410 kilometer WLTP.

De auto heeft een laadvermogen van 11 kW AC en 126 kW DC. Wanneer de auto opgeladen wordt aan bijvoorbeeld laadstation met AC, dan is de auto binnen 8 uur en 15 minuten opgeladen van 0 naar 410 kilometer.

Wanneer de auto opgeladen wordt aan een laadstation met DC, dan is de snellaadtijd 34 minuten. De auto is in deze tijd opgeladen van 41 naar 328 kilometer.

Mocht je nog vragen hebben over het verschil tussen AC en DC laden, neem dan gerust contact met ons op. Bel 053 – 20 30 150 of mail naar info@autoleasecenter.nl.

Bekijk aanbod elektrische auto’s

  • Hulp nodig
  • Hulp nodig
Hulp nodig?
Wij helpen u graag!