De overgang van NEDC naar WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is in 2017 gestart. Deze WLTP wetgeving heeft betrekking op het testen van nieuwe auto’s. Doordat de milieueisen steeds strenger worden en de meetmethodes van CO2 uitstoot aangepast zijn, dient er ook een nieuwe methode te komen om auto’s te testen. De invoering WLTP speelt in op deze veranderingen. Maar deze nieuwe testmethode heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen.
Invoering WLTP
Wanneer een nieuwe auto wordt ontworpen en op de markt gebracht wordt, moet deze aan diverse eisen en standaarden voldoen. Om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van andere vervuilende stoffen van personenauto’s te meten, werd in de jaren ’80 de NEDC ontwikkeld. De NEDC is gebaseerd op theoretische rijomstandigheden en daardoor ook flink achterhaald geraakt. Dé reden om een nieuw testsysteem te ontwikkelen. De WLTP test is bedacht om de NEDC te vervangen. De WLTP test is gebaseerd op realistische rijomstandigheden en sluit beter aan bij de huidige wegprestaties. Sinds 2017 is de invoering WLTP van start gegaan.
Bij de WLTP test wordt van iedere type auto de aandrijflijn (motor- en versnellingsbakcombinatie) getest. De test is verdeeld in vier delen. Iedere deel test op een andere gemiddelde snelheid, variërend van laag, tot zeer snel. In elk deel wordt er getest met een variatie aan rij-fasen, stops, acceleraties en remacties.
Overgangsperiode
Vanaf september 2017 is de overgang van NEDC naar WLTP al bezig. Vanaf september 2017 gelden de volgende overgangspunten:
- Auto’s met een NEDC-typegoedkeuring van vóór september 2017 mogen nog worden verkocht;
- Nieuwe typen auto’s worden gekeurd met de WLTP test en dienen op die manier goedgekeurd te worden;
- Tot eind 2018 worden de NEDC-waardes gebruikt voor energielabels in de showroom;
- In Nederland blijven de autobelastingen tot 1 januari 2019 gebaseerd op NEDC-waardes.
Vanaf september 2018 gaat er weer wat veranderen. Alle nieuwe auto’s moeten nu namelijk hun typegoedkeuring halen via de WLTP test. De NEDC test wordt niet langer uitgevoerd en dit betekent dat er diverse motoriseringen kunnen gaan verdwijnen uit het modellenprogramma van fabrikanten, omdat ze door de nieuwe WLTP normen niet gunstig meer zijn.
Vanaf 1 januari 2019 zullen alle showrooms enkel nog de WLTP waardes worden vermeld. De Nederlandse overheid zal deze waardes gebruiken als grondslag voor de BPM-berekening. Echter geldt voor voorraadauto’s nog een uitzondering. Deze mogen nog één jaar verkocht worden.
Vanaf 2020 worden alle CO2-doelstellingen voor de auto-industrie omgezet naar WLTP-CO2 doelstellingen van vergelijkbare zwaarte.
Gevolgen
Wanneer u voor de keuze van uw zakelijke leaseauto de CO2-uitstoot als criterium gebruikt, zal de WLTP test direct gevolgen hebben voor de keuze. Er zullen minder auto’s zijn die aan dit criterium voldoen waardoor de keuze beperkter wordt. Echter is het momenteel nog niet duidelijk welke automodellen en/of uitvoeringen aan deze eis voldoen. Daarom is het niet mogelijk om hier iets concreets over te vertellen.
Momenteel kunnen er meerdere vragen spelen omtrent het bestellen van nieuwe auto’s. Zo kunt u zich afvragen of het verstandig is om bestellingen naar voren te halen, of dat u uw huidige auto(‘s) beter wat langer door kunt laten rijden. Mocht u van plan zijn om specifieke auto’s te gaan bestellen, om aan te schaffen of te leasen, dan dient u goed na te gaan wat de WLTP wetgeving zal doen voor de prijs. Deze wetgeving kan namelijk gevolgen hebben voor zowel het leasetarief als de fiscale waarde.
Er zijn dealers die van veel modellen en merken een aantal auto’s op voorraad hebben genomen. Deze dealers kunnen nog relatieve zekerheid bieden op de leasetarieven en fiscale waarden.
Voordelen WLTP auto
Doordat de WLTP een test is gebaseerd op realistische testomstandigheden, waaronder:
- Realistisch rijgedrag;
- Hogere gemiddelde en maximum snelheden;
- Voor brandstofverbruik en CO2-waardes rekening houden met optionele uitrusting van de individuele auto;
- Groter scala aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenweg, snelweg);
- Hoger gemiddeld en maximum vermogen;
- Strengere eisen aan testauto en meetomstandigheden;
- Langere testafstanden;
- Meer realistische omgevingstemperaturen, dichterbij het Europees gemiddelde;
- Gunstige/ongunstige waardes onder invloed van opties wordt in consumenteninformatie weergeven;
- Dynamischer en realistischer optrekken en afremmen;
- Kortere tussenstops.
Hoe nu verder?
Momenteel is nog niet geheel duidelijk hoe de implementatie WLTP Nederland verder zal verlopen. In de invoering WLTP zal gestaag verder gaan. Op de website van WLTP vindt u alle informatie over deze nieuwe testmethode. Mocht u vragen hebben over de WLTP test, dan kunt ook contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord.