Iedereen met een leaseauto kent het probleem wel als ze naar het buitenland gaan: het is niet toegestaan om bij het tanken in het buitenland de tankpas van de leaseauto te gebruiken. Dit betekent dat de kosten voor het tanken uit eigen portemonnee van de werknemer moeten komen. Toch blijkt dat je niet altijd moet opdraaien voor alle gemaakte kosten. Er is namelijk een mogelijkheid om gemaakte tankkosten tijdens de vakantie in het buitenland voor een deel terug te krijgen. Wil je weten hoe? In dit blogartikel wordt namelijk uitgelegd hoe je een deel van jouw gemaakte tankkosten terug kunt krijgen en wat de opties hiervoor zijn.
Fiscaalvriendelijk tanken in het buitenland
Er is namelijk een mogelijkheid om de uitgaven die een werknemer heeft gemaakt voor het tanken in het buitenland te beperken op de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de leaseauto. Dit betekent dat de werknemer al snel 40% van de brandstofkosten indirect vergoed krijgt. Desalniettemin zijn er wel enkele regels waar de werknemer zich aan moet houden. Dit wordt in de volgende drie punten uitgelegd:
- Het allerbelangrijkste is het overleg met de werkgever. Er moet altijd duidelijk gecommuniceerd worden over deze regeling. Ook moet er overlegd worden of de werkgever wilt meewerken aan deze regeling. Het kost de werkgever namelijk niets extra’s. Voor de (loon)administratie levert het wel extra werk op;
- Er moet schriftelijk overeengekomen worden dat zowel de brandstofbonnen als de tolbonnen via de loonadministratie als kosten voor privégebruik van de leaseauto in aanmerking worden genomen;
- Als werknemer moet je alle bonnen van het tanken en van de tol in het buitenland bewaren.
Declareren of brandstof aftrekken van de bijtelling
Declareren en brandstof aftrekken van de bijtelling behoren tot de mogelijkheden om geld te besparen. Bij declareren kan de werknemer zijn buitenlandse brandstofkosten declareren bij de werkgever. De werkgever mag ze dan onbelast vergoeden als intermediaire kosten voor de auto van de zaak, vergelijkbaar met parkeerkosten. Wel moet de bijtelling op het loon van de werknemer gewoon in stand blijven. Deze optie is voor de werknemer uiteindelijk goedkoper dan brandstof aftrekken van de bijtelling, waar we zo op komen. De werkgever moet dan wel premies werknemersverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet (ZVW) betalen. Bij het brandstof aftrekken van de bijtelling hoeft dit echter niet. Maar bij declareren maakt het niet uit hoeveel kosten de werknemer maakt in het buitenland, hiervoor is geen grens, die er bij het bijtellingsbedrag wel is.
Bij het brandstof aftrekken van de bijtelling geldt namelijk het volgende: de buitenlandse brandstofkosten kunnen worden afgetrokken van de bijtelling die de organisatie toepast voor het privégebruik van de auto van de zaak. Vóórdat de werknemer op vakantie gaat moet dit schriftelijk overeengekomen zijn. Ook moet de werknemer na zijn vakantie betaalbewijzen overleggen. Er geldt daarnaast een ondergrens: de aftrek voor de elektriciteit en brandstof mag nooit resulteren in een bijtelling die negatief wordt. Bij elektrische auto’s is die grens namelijk snel bereikt.
Benzineprijzen buurlanden
Natuurlijk kan er ook geld bespaard worden door te kijken in welke landen je het goedkoopst kan tanken. Het blijkt namelijk dat onze buurlanden België, Duitsland en Luxemburg allemaal goedkoper zijn op het gebied van tanken (benzine). Tanken in Luxemburg staat aan kop met een percentage van 32 procent. Per tank van 50 liter ben je 28,45 euro goedkoper uit vergeleken met Nederland. Duitsland is 21 procent goedkoper dan Nederland. Dit komt uit op 18,95 euro per tank van 50 liter. Tanken in België is 18 procent goedkoper. Dit komt uit op 15,70 euro per tank van 50 liter.
Dieselprijzen buurlanden
Op het gebied van tanken met diesel is Nederland niet het duurste land. België staat aan kop als duurste land. België is namelijk 5 procent duurder dan Nederland op het gebied van tanken met Diesel. Duitsland is 11 procent goedkoper dan Nederland en Luxemburg is zelfs 25 procent goedkoper dan Nederland op basis van een tank van 50 liter. Als je in België tankt ben je op basis van een tank van 50 liter ongeveer 3,75 euro duurder uit, in Duitsland ben je vergeleken met Nederland 8,20 euro goedkoper uit en in Luxemburg ben je 18,35 euro goedkoper uit.
LPG-prijzen buurlanden
Als je LPG rijdt kun je met een gerust hart de buurlanden bezoeken, alle buurlanden zijn namelijk een stuk goedkoper op het gebied van LPG-tanken. Luxemburg is bijna de helft goedkoper met een percentage van 40 procent (13,76 goedkoper dan Nederland op basis van een tank van 40 liter), België is 36 procent goedkoper dan Nederland (12,36 euro goedkoper dan Nederland op basis van een tank van 40 liter), en Duitsland is 27 procent goedkoper dan Nederland (9,16 euro goedkoper dan Nederland op basis van een tank van 40 liter).
Je staat er dus niet alleen voor als het gaat om tanken in het buitenland met een leaseauto. Op twee verschillende manieren met goed overleg zijn er mogelijkheden om geld te besparen. Ook kun je natuurlijk geld besparen door te kijken in welk land je kan tanken.